Een verwijzing, en nu?

Je hebt een verwijzing gekregen voor de behandeling van ARFID. Wanneer de verwijzing is ontvangen, wordt deze inhoudelijk beoordeeld. Wij kijken of de verwijzing voldoet aan de gestelde verwijscriteria.

Kind prikt met vork in banaan op een bord en links kijkt begeleider naar het bord

SeysCentra is een derdelijnszorginstelling en wij kennen helaas soms lange wachttijden. Daarom zijn wij kritisch in de beoordeling van de verwijzingen en kan het voorkomen dat wij een verwijzing niet (direct) in behandeling nemen. De verwijzer ontvangt hier altijd bericht van. Ben je nieuwsgierig naar onze aanmeldcriteria? Klik dan hier.

 

Fase 1: Aanmelden

SeysCentra is een derdelijns instelling en aanmelden kan daarom alleen via een tweedelijnsspecialist, zoals een kinderarts of kind- en jeugdpsychiater, of via de gemeente*. Voor de aanmelding voor ARFID of voor zindelijkheidsproblemen hebben wij specifieke informatie nodig die terug te vinden zijn onder de aanmeldcriteria.

Wanneer de verwijzing is goedgekeurd, ontvangen de verwijzer en jij als ouder(s)/verzorger(s) een bevestiging. Wij gaan hierna aanvullende gegevens opvragen bij jullie en eerder betrokken zorgverleners. Dit proces kan enkele weken in beslag nemen.

Als alle opgevraagde gegevens binnen zijn, wordt jouw kind en het dossier besproken binnen ons behandelteam. Het doel van deze bespreking is het vormen van een behandeladvies. Wanneer wij een behandeladvies kunnen vormen, ontvang je een bevestigingsbrief voor plaatsing op onze wachtlijst. Wij geven dan aan hoelang wij verwachten dat de behandeling zal duren. Als er nog vervolgvragen zijn, zal er contact met je opgenomen worden en worden de vervolgvragen toegelicht.

 

*Bij verwijzing door de gemeente is het belangrijk dat er een medisch specialist betrokken is gedurende de wachtlijstperiode. Neem bij vragen hierover gerust contact met ons op.

 

Doorverwijzing naar een andere organisatie

Het is mogelijk dat we adviseren om naar een andere instelling te gaan. Bijvoorbeeld omdat de behandeling daar beter past. Uiteraard laten we dit zo snel mogelijk weten.

 

Fase 2: Wachtlijst

Als je op de wachtlijst staat, krijg je iedere 8 weken een vragenlijst aangeboden op het Zorgportaal (mijn.seyscentra.nl). We willen namelijk graag weten hoe het met jouw kind gaat, gedurende de wachttijd. Wanneer bijzonderheden zichtbaar worden in de reacties, zal er vanuit SeysCentra contact opgenomen worden. Natuurlijk kan er ook altijd contact met ons opgenomen worden wanneer je zelf vragen hebt.

Je krijgt bijvoorbeeld vragen over:

  • veranderingen in het eetgedrag;
  • of er nieuwe zorgverleners betrokken zijn en;
  • of er ontwikkelingen zijn in de betrokken hulpverlening.

 

Fase 3: Behandeling gaat van start

Ongeveer 10 weken voor de verwachte start van de behandeling nemen wij contact met je op. Wanneer jullie akkoord gaan, kan het traject verder opgestart worden. Het secretariaat neemt dan contact op voor het plannen van een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek leren wij jullie nog beter kennen en kunnen we een behandelplan maken, op maat gemaakt voor jouw kind. De behandelaar die je spreekt tijdens het intakegesprek zal, in principe, tot het eind van de behandeling jullie contactpersoon zijn. Dit intakegesprek zal snel na het telefoontje over de start van de behandeling plaatsvinden. Tot de start van de behandeling zal er regelmatig iets van jullie verwacht worden. Denk hierbij aan vragenlijsten invullen, gesprekken op ons behandelcentrum of wennen op de behandelgroep.

Zie hier onze actuele wachttijden per locatie, voor de behandeling van ARFID.

Tijdens de wachtlijstperiode is er nog geen sprake van behandeling. Bij (directe) medische hulpvragen nemen ouders contact op met de verwijzer.

Zijn er vragen over het aanmeldproces? Neem dan contact met ons op.