Procedure verwijzing

SeysCentra is een derdelijns instelling en aanmelden kan alleen via een tweedelijnsspecialist, of via de gemeente*. Voor de aanmelding voor ARFID of voor zindelijkheidsproblemen hebben wij specifieke informatie nodig die terug te vinden zijn onder de aanmeldcriteria.

Wanneer de digitale verwijzing is verwerkt ontvangen ouders en/of verzorgers en verwijzer een bevestiging. Deze bevestiging verzenden we binnen veertien dagen na dagtekening van de verwijzing. Heb je na veertien dagen nog niks vernomen? Neem dan contact met ons op.
Vervolgens vragen we aanvullende gegevens op. Daarna hebben we in ons behandelteam overleg over of de aanmelding plaatsvindt. Mogelijke vervolgstappen kunnen zijn:

  • Intakegesprek met behandelaar en behandelcoördinator en/of
  • Uitgebreid consult met arts en/of hoofd behandeling
  • Doorverwijzing naar een andere organisatie

*Bij verwijzing door de gemeente is het belangrijk dat er een medisch specialist betrokken is gedurende de wachtlijstperiode. Neem bij vragen hierover gerust contact met ons op.

Uitgebreid consult

Mogelijk plannen we in plaats van een intakegesprek een uitgebreid consult.  Dan hebben we nog niet voldoende informatie om tot een behandeladvies of behandelindicatie te komen. Een consultgesprek is dus uitgebreider dan een intake. Bij een consult is een behandelcoördinator en/of arts betrokken, eventueel aangevuld met specialisten uit andere disciplines. Ook kan extra informatie of aanvullende diagnostiek nodig zijn om tot een goede indicatie te komen. 

Behandelindicatie

Op basis van dossieranalyse, een intakegesprek (of uitgebreid consult) en eventueel aanvullende diagnostiek bepalen we de behandelindicatie. Aan de hand van de behandelindicatie, een gesprek met ouders en/of kind, stellen we samen doelen en bespreken we hoe deze te bereiken. Deze afspraken leggen we vast in een behandelplan. Een behandelaar en de behandelcoördinator bespreken vóór de start van de behandeling het behandelplan uitgebreid met ouders en/of verzorgers en kind. 

Doorverwijzing naar een andere instelling

In een aantal gevallen zijn wij van mening dat een kind beter geholpen kan worden bij een andere instelling, omdat er bijvoorbeeld andere problematieken meespelen die van invloed zijn op de hulpvraag.

Wachtlijstperiode

Na het intakegesprek of consult nemen we iedere zes tot acht weken contact op met de ouders om bijzonderheden te bespreken. Dit doen we gedurende de hele periode dat het kind op de wachtlijst staat. We bespreken dit ook zo met de ouders tijdens het intakegesprek of consult.
Meer informatie over wachttijden per locatie, voor intake en behandeling vind je hier.

Tijdens de periode dat het kind op de wachtlijst staat is er geen behandeling en bij (directe) medische vragen nemen ouders contact op met de verwijzer.  

 

Zijn er vragen over het aanmeldproces? Neem dan contact met ons op.