Hoe kom ik in aanmerking voor behandeling?

Een ernstig eetprobleem of langdurig niet zindelijk zijn heeft veel invloed op het leven van een kind en het gezin. SeysCentra is gespecialiseerd in de behandeling van ARFID, Pica, Ruminatiestoornis en zindelijkheidsproblemen. Wij passen – in samenspraak met jou en je ouders – onze aanpak aan op het kind of de jongere. Met al onze kennis en ervaring streven we ernaar het probleem zo goed mogelijk te behandelen. Onze behandelingen zijn wetenschappelijk onderbouwd en werken goed bij kinderen en jongeren, met- en zonder ontwikkelingsstoornis.

Voorgevel van behandelcentrum Malden

SeysCentra is een derdelijns instelling. Je hebt een verwijzing van een specialist nodig om je aan te melden voor behandeling.

Die verwijzing is nodig om medische redenen uit te sluiten als oorzaak voor de eet- of zindelijkheidsproblemen. Daarnaast kan het zo zijn dat een kinderarts, verpleegkundig specialist, of kinder- en jeugdpsychiater het beter vindt om eerst andere behandeltrajecten te overwegen.

 

Fase 1: Aanmelden

Heb je een verwijzing? Wij verzoeken je om de verwijzing digitaal aan ons te versturen. Dit kan via ZorgMail: seyscentra@zorgmail.nl of via csb@seyscentra.nl 

Wanneer de verwijzing is goedgekeurd, ontvangen de verwijzer, jij en jouw ouder(s)/verzorger(s) een bevestiging. Wij gaan hierna aanvullende gegevens opvragen bij jullie en eerder betrokken zorgverleners. Dit proces kan enkele weken in beslag nemen. Hoe sneller de informatie binnen is, hoe sneller we het dossier kunnen bespreken binnen ons behandelteam. Het doel van deze bespreking is het vormen van een behandeladvies.

Wanneer wij een behandeladvies kunnen vormen, ontvang je een bevestigingsbrief voor plaatsing op onze wachtlijst. Wij geven dan aan hoelang wij verwachten dat de behandeling zal duren. Als er nog vervolgvragen zijn, zal er contact met je opgenomen worden en worden de vervolgvragen toegelicht.

 

Doorverwijzing naar een andere organisatie

Het is mogelijk dat we adviseren om naar een andere instelling te gaan. Bijvoorbeeld omdat de behandeling daar beter past. Uiteraard laten we dit zo snel mogelijk weten.

 

Fase 2: Wachtlijst

Als je op de wachtlijst staat, krijg je iedere 8 weken een vragenlijst aangeboden op het Zorgportaal (mijn.seyscentra.nl). We willen namelijk graag weten hoe het met jouw kind gaat, gedurende de wachttijd. Wanneer bijzonderheden zichtbaar worden in de reacties, zal er vanuit SeysCentra contact opgenomen worden. Natuurlijk kan er ook altijd contact met ons opgenomen worden wanneer je zelf vragen hebt.

Je krijgt bijvoorbeeld vragen over:

  • veranderingen in het eetgedrag;
  • of er nieuwe zorgverleners betrokken zijn en;
  • of er ontwikkelingen zijn in de betrokken hulpverlening.

 

Tijdens de periode dat het kind op de wachtlijst staat, is er nog geen behandeling. Bij medische vragen (die spoed hebben) neem je contact op met de verwijzer.