SeysCentra is een derdelijns instelling en aanmelden kan alleen via een tweedelijnsspecialist, of via de gemeente*. Voor de aanmelding voor ARFID of voor zindelijkheidsproblemen hebben wij specifieke informatie nodig die terug te vinden zijn onder de aanmeldcriteria.

Wanneer de verwijzing is goedgekeurd, ontvangen jij als verwijzer en ouder(s)/verzorger(s) een bevestiging. Wij gaan hierna aanvullende gegevens opvragen bij de ouder(s)/verzorger(s) en eerder betrokken zorgverleners. Dit proces kan enkele weken in beslag nemen.
* Let op: Bij verwijzing door de gemeente is het belangrijk dat er een medisch specialist betrokken is gedurende de wachtlijstperiode. Neem bij vragen hierover gerust contact met ons op.
Als alle opgevraagde gegevens binnen zijn, wordt het kind en het dossier besproken binnen ons behandelteam. Het doel van deze bespreking is het vormen van een behandeladvies. Wanneer wij een behandeladvies kunnen vormen, ontvang je een bevestigingsbrief voor plaatsing van het kind op onze wachtlijst. Wij geven dan aan hoelang wij verwachten dat de behandeling zal duren.
Mogelijke vervolgstappen kunnen zijn:
Natuurlijk kan er ook altijd contact met ons opgenomen worden wanneer je zelf vragen hebt.
Op basis van dossieranalyse en eventueel een intakegesprek (of uitgebreid consult) of aanvullende diagnostiek bepalen we de behandelindicatie. Aan de hand van de behandelindicatie, een gesprek met ouder(s)/verzorger(s) en kind, stellen we samen doelen en bespreken we hoe deze te bereiken. Deze afspraken leggen we vast in een behandelplan. Een behandelaar en de behandelcoördinator bespreken vóór de start van de behandeling het behandelplan uitgebreid met ouders en/of verzorgers en kind.


Als een kind of jongere op de wachtlijst staat, krijgen ze iedere 8 weken een vragenlijst aangeboden op het Zorgportaal (mijn.seyscentra.nl). We willen namelijk graag weten hoe het met het kind of de jongere gaat, gedurende de wachttijd. Wanneer bijzonderheden zichtbaar worden in de reacties, zal er vanuit SeysCentra contact opgenomen worden. Natuurlijk kan er ook altijd contact met ons opgenomen worden wanneer er zelf vragen zijn.
Ouder(s)/verzorger(s) krijgen bijvoorbeeld vragen over:
Ongeveer 10 weken voor de verwachte start van de behandeling nemen wij contact met de ouders/verzorgers op. Wanneer zij akkoord gaan, kan het traject verder opgestart worden. Het secretariaat neemt dan contact op voor het plannen van een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek leren wij het kind en ouder(s)/verzorger(s) nog beter kennen en kunnen we een behandelplan maken, op maat gemaakt voor het kind. De behandelaar die ze spreken tijdens het intakegesprek zal, in principe, tot het eind van de behandeling de contactpersoon zijn. Dit intakegesprek zal snel na het telefoontje over de start van de behandeling plaatsvinden. Tot de start van de behandeling zal er regelmatig iets van ouder(s)/verzorger(s) verwacht worden. Denk hierbij aan vragenlijsten invullen, gesprekken op ons behandelcentrum of wennen op de behandelgroep.
Zie hier onze actuele wachttijden per locatie, voor de behandeling van ARFID.
Tijdens de wachtlijstperiode is er nog geen sprake van behandeling. Bij (directe) medische hulpvragen nemen ouders contact op met de verwijzer.
Zijn er vragen over het aanmeldproces? Neem dan contact met ons op.


In een aantal gevallen zijn wij van mening dat een kind beter geholpen kan worden bij een andere instelling, omdat er bijvoorbeeld andere problematieken meespelen die van invloed zijn op de hulpvraag.