Bij Pluryn is vorige week een niet beveiligde USB-stick verloren. Pluryn heeft ons geïnformeerd dat de verloren USB-stick helaas nog niet is teruggevonden. Men blijft er met alle beschikbare mensen en middelen naar zoeken. Pluryn doet dat fysiek, maar ook, in samenwerking met een gespecialiseerd bedrijf, digitaal door te kijken of de gegevens ergens worden aangeboden. Dat is tot op heden niet het geval.
Vanwege de hoeveelheid data die op de USB-stick staan, is het uitzoeken een complexe en tijdrovende klus. Daarom is er meer tijd nodig, heeft Pluryn ons laten weten. Zodra we meer weten, zullen we dit delen.
Gegevens op de USB-stick
We weten nu wel zeker, dat
Onderzoek naar de oorzaak
Wij hebben vanuit SeysCentra aan Pluryn vragen gesteld over de oorzaak. Pluryn heeft ons laten weten dat ze uitgaan van een incident. Toch onderzoeken ze kritisch hoe dit heeft kunnen gebeuren. USB-sticks worden normaal gesproken niet gebruikt om (persoons)gegevens over te zetten. Hiervoor zijn bij Pluryn, net als bij SeysCentra, diverse beveiligde systemen, rollen en rechten ingericht. Zoals het werken in een beveiligde omgeving, in beveiligde elektronische cliëntdossiers en met encryptie. Pluryn doet er alles aan om het beschadigde vertrouwen te herstellen en dit in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
Vragen of contact
We snappen het als je nog vragen hebt. Op www.seyscentra.nl vind je de meest recente informatie. We zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 12.30 uur telefonisch te bereiken op: 088 – 779 47 90. Je kunt ook een mail sturen naar: privacyseyscentra@seyscentra.nl. Daarnaast vind je op de website van Pluryn het antwoord op de meest gestelde vragen: Update over het Datalek bij Pluryn | Pluryn.
Zodra wij meer weten, krijg je van ons bericht. Wil je zelf maatregelen nemen? De Autoriteit Persoonsgegevens vertelt hier hoe jij dat kunt doen.